geschiedenis van het biologisch kerstpakket

Geschiedenis van het biologisch kerstpakket

Waarom geven bedrijven eigenlijk kerstpakketten aan werknemers en relaties?
Het is natuurlijk wel de bedoeling enige historische kennis op te doen omtrent de waar die je verkoopt. Dus vandaag duiken we eens in de geschiedenis van het biologisch kerstpakket. Natuurlijk gaat dit net zo goed op voor het ‘gewone’ kerstpakket maar zoals u weet geven wij de voorkeur aan de groene variant.


Begin vorige eeuw al kregen mensen een attentie van de werkgever, zeker niet identiek aan de pakketten zoals we ze nu kennen maar wel vanuit dezelfde gedachte. Men ging langs bij het huis van de werkgever om deze een gezegend kerstfeest toe te wensen. In ruil voor al deze vriendelijkheid gaf de werkgever de ‘knecht’ een beloning, meestal in de vorm van eten of drinken. Vanzelfsprekend had men destijds nog niet de beschikking over luxe supermarkten en het alles aanbiedende internet. Hierdoor was eten in het algemeen, en iets lekkers in het bijzonder zeldzaam in deze tijd van het jaar. Werknemers welke op het bedrijf inwoonden kregen dikwijls de mogelijkheid tweede kerstdag thuis bij de eigen familie te vieren. Om ze voor een geslaagd financieel jaar te belonen kregen ze deze dag een goed gevulde mand met lekkernijen mee om te delen met hun geliefden.
Langzaam maar zeker is deze gang van zaken uitgegroeid tot een unieke traditie. Wel is deze traditie aan nogal wat verandering onderhevig gebleken. Waar normaliter altijd een geschenk of geschenkpakket gerelateerd aan eten werd gegeven maken tegenwoordig steeds meer werkgevers de overstap naar waardebonnen op basis van punten. Hiermee kiest de medewerker zelf iets uit de collectie van de desbetreffende aanbieder. Niet iedereen is blij met deze verandering, veel gehoorde bezwaren zijn gebrek aan keuze en gebrek aan een persoonlijke ’touch’.
Gelukkig voor ons zijn de kerstpakketten, en met name de biologische kerstpakketten weer helemaal terug. Goed gevuld met bruikbare delicatessen voor de toch al zo dure decembermaand. De geschenkpakketten gaan dus, zoals zoveel zaken, weer terug naar de basis. Lekkernijen die iedereen kan gebruiken in plaats van producten welke een korte levensduur hebben of überhaupt nooit gebruikt gaan worden. En wat is er leuker dan de feestelijke decembermaand te beginnen met een pakket boordevol producten die je in veel gevallen nog niet kent. Een leuke en verrassende combinatie is voor iedereen feestelijk.
Kortom, een kerstpakket of relatiepakket gevuld met al dan niet biologische delicatessen is beter voor het milieu, voor de portemonnee van de werknemer en is leuker om uit te pakken met het hele gezin.
Nu we dit allemaal weten kunnen we ook de verontwaardiging begrijpen toen de overheid in 2003 het idee opperde de fiscale vrijstelling op kerstpakketten af te schaffen. Kerstpakketten werden hierdoor plotsklaps fors duurder voor de werkgever met als gevreesd resultaat dat velen geen pakket meer zouden ontvangen. Gelukkig heeft deze regel niet lang standgehouden, al snel bleek de regeling door verlies van werkgelegenheid meer te kosten dan op te leveren.
Over fiscale regelingen bij biologische kerstpakketten voor werkgevers leest u hier meer.


Laat een reactie achter

16 − 11 =